به دنیای زنبورعسل و زندگی سالم خوش آمدید، مفتخریم که بهترین و عالی ترین و طبیعی ترین ماده غذایی و دارویی دنیا را تقدیم شما می کنیم ...

زهر زنبور عسل

زهر زنبور عسلزهر زنبور عسل
استفاده از سموم طبیعی در درمان بعضی امراض، از دیر زمان ریشه در فرهنگ و تمدن بشری داشته و در این میان زهر زنبور عسل از جایگاه  ویژه ای برخوردار است. به واقع شواهد و قرائن نشان دهنده  این نکته است که بشر در قرون قبل از میلا د با درمان از طریق بهره گیری از زهر زنبور آشنا بوده است به عنوان نمونه بابلی ها، مصری ها، ایرانیان و رومی ها از جمله اقوامی بودند که از زهر زنبور  عسل  به منظور درمان امراض گوناگون استفاده می کردند. ژرمن ها و اسلا و ها نیزدر قرون وسطی زهر زنبور عسل را برای درمان نقرس  به کار می بردند. در حقیقت می توان تاریخچه استفاده از این شیوه درمان را در زمان های بسیار قدیم و حدود ۳ هزار سال  قبل از میلا د رهگیری  کرد. زمانی که مصریان و یونانیان  باستان از گزش  زنبور زنده برای درمان  بیماری های روماتیسمی  استفاده می کردند.  اما امروزه این شیوه درمانی  به عنوان یک شاخه خاص پزشکی آلترناتیو، طیف وسیعی از بیماری ها را درمان می کند.
با توجه به این پیشینه، واژه زنبور  درمانی به مفهوم  بهره گیری  علمی از فرآورده های زنبورعسل  نظیر زهر زنبور، عسل، موم، گرده گل و… در درمان بیماری هاست  به خصوص تاثیر زهر زنبور  عسل در درمان  بسیاری بیماری ها از جمله ام اس واقعه بسیار جالبی است.
همچنین طبق  تحقیقات  به عمل آمده نیز مشخص  شد که زنبور  داران معمولا  عمر  طولا نی تر نسبت به سایرین  دارند و پس از ریشه یابی، استفاده  از فرآورده های زنبورعسل همچون زهر زنبور عسل اصلی ترین عوامل طول عمر آنها تشخیص  داده شده است.
برای مثال  معمولا  هر زنبور دار سالا نه ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نیش به خصوص در مواقع  کوچ، عسل گیری  و بچه گیری  دریافت می کند و با توجه به همین مساله است که زنبورداران کمتر به بیماری های اعصاب نظیر پارکینسون، ام اس،  آلزایمر و سکته  مغزی مبتلا  می شوند و دانشمندان با توجه به همین  یافته ها به این نتیجه رسیده اند که زهر زنبور  نه تنها هیچ گونه ضرری برای انسان ندارد بلکه می تواند در درمان خیلی  از بیماری ها به او کمک کند.
اما سوال مهم این که آیا زهر زنبور  به عنوان یک سم برای بدن مشکل زا است یا به تعبیری  دیگر خطرناک است یا خیر؟
در پاسخ باید گفت: دز کشنده زنبور عسل ۲/۸ میلی گرم  بر کیلوگرم  وزن بدن است یعنی اگر  فردی  ۷۰ کیلوگرمی به زهر زنبور  حساسیت نداشته باشد باید حداقل از ۲۰۰۰ زنبور  در آن واحد نیش دریافت کند تا خطر مرگ برای او ایجاد شود. مورد  دیگر این که زهر زنبور  بر خلا ف  زهر مار  که در چربی حل می شود، در آب قابل حل است و به این جهت در صورت مصرف زیاد آب به راحتی از طریق کلیه ها دفع می شود. بر مبنای این نتایج علمی، زهر زنبور، ماده ای کاملا  بی خطر است.
یکی از موارد  جدی بودن شیوه زنبور  درمانی در درمان بسیاری از بیماری ها علی الخصوص  در غرب وجود مواد موثر از جمله ملیتین  در زهر زنبور  عسل است که می تواند در درمان بیماری های روماتیسمی  بسیار چاره ساز واقع شود والبته نظر به  این که  استفاده مستقیم  از نیش زنبور  عسل ممکن است واکنش های آلرژیک، شوک آنافیلا نتیک  وحتی مرگ را ایجاد نماید لذا از زهر زنبور عسل، فرآورده های دارویی به صورت پماد جلدی و قرص های خوراکی  ساخته و در درمان بیماری ها مورد استفاده واقع می شود. در نهایت می توان خواص درمانی زهرزنبور  عسل را در مواردی چون جلوگیری  از ازدیاد  فشار خون،  روماتیسم ها، سیاتیک، آرتریت، پولی آرتریت، التهاب عصبی،  نقرس، اختلا لا ت عصبی واختلا لا ت  پوستی، مالا ریا، بیماری های چشم و گواتر ارزیابی کرد.
جدول آنالیز و استاندار زهر زنبور عسل (به نقل از سبلان عسل )

Class of Molecules
Component
% of Dry Venom (1)
% of Dry Venom (2)
 
Enzymes
Phospolipase A2
۱۰-۱۲
۱۰-۱۲
 
 
Hyaluronidase
۱-۳
۱٫۵-۲٫۰
 
 
Acid phosphomonoesterase
 
۱٫۰
 
 
Lysophopholipase
 
۱٫۰
 
 
a -glucosidase
 
۰٫۶
 
Other Proteins and
Melittin
۵۰
۴۰-۵۰
 
Peptides
Apamine
۱-۳
۳
 
 
Mast Cell Degranulating Peptide (MCD)
۱-۲
۲٫۰
 
 
Secapin
۰٫۵-۲٫۰
۰٫۵
 
 
Procamine
۱-۲
۱٫۴
 
 
Adolapin
 
۱٫۰
 
 
Protease inhibitor
 
۰٫۸
 
 
Tertiapin *
۰٫۱
۰٫۱
 
 
Small peptides (with less than 5 amino acids)
۱۳-۱۵
 
 
Physiologically Active
Histamine
۰٫۵-۲٫۰
۰٫۶-۱٫۶
 
Amines
Dopamine
۰٫۲-۱٫۰
۰٫۱۳-۱٫۰
 
 
Noradrenaline
۰٫۱-۰٫۵
۰٫۱-۰٫۷
 
Amino Acids
t -aminobutyric acid
۰٫۵
۰٫۴
 
 
a -amino acids
۱٫۰
 
 
Sugars
Glucose and fructose
۲
 
 
Phospholipids
 
۵
 
 
Volatile compounds
 
۴-۸
 
 
پشتیبانی آنلاین واتساپ