به دنیای زنبورعسل و زندگی سالم خوش آمدید، مفتخریم که بهترین و عالی ترین و طبیعی ترین ماده غذایی و دارویی دنیا را تقدیم شما می کنیم ...

بره موم زنبور عسل

 بره موم زنبورعسل چیست ؟
از دیگر تولیدات زنبور عسل ماده ای شبیه موم ولی تیره تر از آن بنام بـَره موم یا propolis است. حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه ای تیره متغیر است. با توجه به محل جمع آوری، رنگ و عطر بره موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و ویژگی و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهانی دارد که در هر منطقه زنبور از آن استفاده می کند بره موم در هوای سرد، ترد و شکننده و در هوای گرم، نرم و چسبناک می شود.
مشخصات شیمیایی و فیزیکی بره موم
نقطه ذوب بره موم ۸۳ درجه سانتیگراد و نقطه ذوب موم خالص زنبور عسل ۶۳ درجه سانتیگراد است. بنابر این با استفاده از شعله حرارت می توان آن دو را از یکدیگر تفکیک نمود. موم از نظر استحکام هفت برابر سخت تر از بره موم است.
بره موم همانند موم در الکل اتیلیک، استون و بنزین قابل حل می باشد و الکل می تواند مواد قابل حل آن را جدا نماید.
بره موم حاوی حدود ۵۰% صمغ[۱]۳۰% موم ۱۰% اسیدهای چرب ضروری ۵% گرده گل و ۵% دیگر آن نیز از ترکیبات آلی، ویتامینها و سایر عناصر معدنی مانند نقره، سدیم، جیوه، مس، منگنز، آهن، کلسیم، وانادیم و سیلیس است. ترکیبات و میزان هر یک از مواد داخل بره موم بسته به مکان، زمان جمع آوری و روش تولید آن متفاوت است.
روش تولید
زنبور ابتدا تکه های رزین یا صمغ تراوش شده از جوانه یا تنه برخی درختان را به وسیله پاهای عقب در قطعات دهانی جدا می کند و سپس آنها را به کمک بزاق دهان نمناک و مواد مخصوصی را که از غدد آرواره ای ترشح می شود را به آن اضافه نموده و شکل حبه مانند به آن می دهد. در نهایت به وسیله آرواره ها حبه ها را داخل سبد گرده قرار داده و به کندو حمل می نماید.
مصارف بره موم در کندو
بره موم بعنوان ماده ضدعفونی کننده و عاملی در پیش گیری از ورود و شیوع بیماری ها در کندو محسوب می شود.
بره موم در محل ورودی زنبورها به داخل کندو قرار دارد و به دلیل این که زنبورها پیش از ورود به کندو از روی آن عبور خواهند کرد، احتمالاً می تواند نقش ضدعفونی کننده دست و پای زنبوران را در بدو ورود به کندو ایفا نمایند. همچنین از دیگر کاربردهای بره موم پر کردن شکاف ها، تنگ کردن سوراخ های تهویه و دریچه پرواز در زمستان، ترمیم شکستگی ها، جلا دادن و ضد عفونی کردن جدار داخلی کندو، محکم کردن محل اتصال قاب های عسل به کندو است.
خواص پزشکی بره موم
در تعریف بره موم می توان گفت که قویترین آنتی بیوتیکی است که در طبیعت وجود دارد. این ماده خارق العاده، خواصی شامل اثر ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد میکروبی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان دارد، همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی حس کننده موضعی، کاهش دهنده فشار خون کاربرد دارد

پشتیبانی آنلاین واتساپ