به دنیای زنبورعسل و زندگی سالم خوش آمدید، مفتخریم که بهترین و عالی ترین و طبیعی ترین ماده غذایی و دارویی دنیا را تقدیم شما می کنیم ...

اخبارهای جدید زنبورداری اورین عسل

 برگزاری اولین همایش نقش زنبور عسل و فرآورده های آن
در اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی
 

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در اجرایی نمودن سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی اولین همایش نقش زنبور عسل و فرآورده های آن در اقتصاد مقاومتی ۷ اسفند ماه در آذربایجان غربی برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، این همایش توسط سپاه شهدا استان آذربایجان غربی و با حضور مدیران، پژوهشگران، کارشناسان و تولیدکنندگان عسل ساعت ۹ صبح هفتم اسفند ماه در محل سالن اجتماعات کانون جوانان بسیج ارومیه آغاز به کار خواهد کرد.
بالابردن فرهنگ مصرف عسل، شیوه های نوین بسته بندی، تولید عسل ارگانیک، صادرات و بازاریابی، تدوین راهنمای فنی پرورش زنبور عسل و انتقال آخرین یافته های نوین زنبورداری از اهداف برگزاری این همایش هستند.
شایان ذکر است سازمان های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بسیج مهندسین کشاورزی، علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه ارومیه، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و شرکت تعاونی زنبورداران از مشارکت کنندگان این همایش هستند.
 

مقدار ۱۱۶۰۰کیلوگرم عسل خالص از یک زنبورستان در مشکین شهر برداشت شد .
به گزارش شبکه اصلاع رسانی راه دانا به نقل از آذر سلام ، دهقان باقری کارشناس مسئول پرورش زنبور عسل  افزود: با توجه به آب و هوای معتدل استان و تنوع گیاهان شهد زا و گرده زا در این استان بخصوص شهرستان مشکین شهر که دامنه پرگل سبلان بوده، آقای رحمت پور عزیز خیاوی  زنبور دار نمونه استان از شهرستان مشکین شهر موفق شد در سال گذشته از هرکندوی زنبور عسل بطور متوسط  ۴۳ کیلوگرم عسل سبلان تولید نماید.

کارشناس مسئول پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: این زنبوردار که فارغ التحصیل رشته کاردانی دامپزشکی است به دلیل مدیریت صحیح در زنبورستان خود به جای استفاده از داروهای شیمیایی برای مبارزه با آفات “کنه، اروا ، اکارین” از مواد طبیعی گیاهی استفاد کرده که نتیجه آن تولید محصولات پاک بوده و ازلحاظ بیولوژیک بسیار حائز اهمیت است.

باقری گفت: استفاده این زنبوردار از سیستم دوملکه ای در زنبورستان ، باعث افزایش دو برابری جمعیت زنبور عسل در کلنی ها شده و محصول تولیدی را نیز به همین سطح افزایش داده  بطوری که با ۲۷۰ کلنی کندوی مدرن بیش از ۱۱۶۰۰ کیلوگرم عسل خالص برداشت کرده است.

“گفتنی است این پرورش دهنده نمونه زنبور عسل محل استقرار کندوهای خود را طبق فصل گل دهی و تقویم زنبورداری  در نقاط مختلف کشور انجام می دهد و همین امر نیز در موفقیت وی تاثیر بسزایی دارد. وی در سال های ۹۰ و ۹۲ به عنوان زنبور دار نمونه مشکین شهر و در سال ۹۳ به عنوان زنبور دار نمونه استان انتخاب شده است”.

اگه واقعا این خبر راست باشه و منتشر کننده خبر عسل طبیعی رو با عسل خالص و بدون تغذیه اشتباه ننوشته باشند میشه گفت این زنبوردار  رکورد جهانی رو شکسته و باید بهش تبریک گفت

صنعت تولید عسل در استانه نابودی
عفت رئیسی سرحدی با اظهار تاسف از بی توجهی به صنعت تولید عسکل و نادیده گرفتن بخش عمده ایی از صادرات غیر نفتی توسط این صنعت، گفت :‌عدم رسیدگی به مشکلات زنبورداران کشور یکی از عللهای مهم تضرر دربخش صادرات و تولید عسل برای استفاده داخل کشور است.

وی افزود: در سال گذشته علتی که ریزش در زنبورستان‌ها تلقی شد بیماری بود که در بین زنبورها شیوع شد به طوری که زنبورهای بالغ پس از خروج از کندو، برنمی‌گردند. به همین دلیل، خواستار چاره‌جویی مسئولان برای این بیماری شدیم ولی متاسفانه هیچ‌گونه اقدامی دراین زمینه انجام نشد در حالی که اکنون زنبورستان‌های سراسر کشور به شدت با آن درگیر شده‌اند.

رئیسی سرحدی تصریح کرد: گذشته از تاثیر منفی این بیماری یا عارضه بر تولید عسل در کشور، متاسفانه در بحث گرده‌افشانی این بیماری خسارت چند میلیاردی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران کشورمطرح کرد رئیس سازمان دامپزشکی گفته است این بیماری که به نام  ccd می باشد تنها در دو یا سه استان مشاهده شده که وی معتقد است که خسارت ناشی از این بیماری ناچیز است. به دلیل بروز خشکسالی وقوع چنین بیماری‌هایی در کلنی‌های زنبورعسل دور از ذهن نیست، این در حالی است که بیشترزنبورستانهای کشور از وجود چنین بیماری شکایت دارند .

رئیسی با بیان اینکه سرمازدگی، خشکسالی، و درمان ناقص نبورستان‌ها این عارضه را طی سال گذشته تشدید کرد، افزود: استفاده بی‌رویه از سموم و آفت‌کش‌ها در مزارع، گرم شدن زمین، خشکسالی و کمبود منابع گرده و شهد برخی از عوامل ایجاد این عارضه محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل ستاد مبارزه با این بحران در اتحادیه زنبورداران مسئولان نیز تا حدودی به فروپاشی زنبورستان‌ها حساس شده است به‌طوری که ستادی با حضور نمایندگانی از معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور، موسسه تحقیقات زنبورعسل کشور، موسسه رازی، اتحادیه زنبورداران و دانشکده دامپزشکی، طرح و برنامه وزارت جهاد کشاورزی و سایر کارشناسان تشکیل و وجود این عارضه تایید شد که طی آن وزیر جهاد کشاورزی با نامه‌ای به هیئت دولت تقاضای کمک برای صنعت زنبورداری کشور کرد و در حال حاضر زنبوردارها منتظر مساعدت هیئت دولت و مجلس هستند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با اشاره به اینکه درطی سال گذشته حداقل ۲۰۰میلیارد تومان خسارت به زنبورداران کشور وارد شده است، رسیدگی هرچه زودتر هیئت دولت و مجلس به نامه وزیر جهاد کشاورزی درخصوص کمک به زنبورداران را خواستار شد.

وی با بیان اینکه بیشترین دغدغه زنبوردارها حفظ شغل آنهاست، وضعیت داروهای موردنیاز زنبورستان‌ها را اسفناک دانست و افزود: درحالی که رئیس سازمان دامپزشکی تعهدداده بود که  داروهای یارانه‌ای و داروهای ارگانیک را به دست زنبورداران برساند ، اکنون داروها به صورت آزاد و با چند برابر افزایش نسبت به گذشته دراختیار ما قرار می‌گیرد.

رئیسی در ادامه اظهار داشت :‌ نادیده گرفتن مشکلات زنبورداران و عدم ارسال بموقع دارو برای زنبورستانها معیشت زنبورستانها به خطر انداخته است.

وی با اشاره به جلسات مستمر با معاونت امور دام و کمیته ای که در خصوص رسیدگی به امور دام و سایر زیر مجموعه ها انجام گرفته است، گفت :‌غیبت مسئولان دامپزشکی که متولی اصلی رسیدگی به امور زنبور داران و زنبورستانها است، یکی دیگر از بی توجهی به بخش تولید و صنعت و کم اهمیتی به آن است .

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران با تاکید بر اینکه داروی مورد نیاز هنوز به دست زنبورداران نرسیده است، گفت :‌ با وجود کمیاب و گران بودن این دارو، زنبورداران هیچ راهی برای نجات زنبورهای خود ندارند.

این مسئول با اشاره به اینکه به زمان برداشت محصول (عسل ) نزدیک می شویم و با وجود مشکلاتی که گریبان زنبورستانها را گرفته است ولی زنبورداران همچنان با تلاش و پیگیری در حفظ کندوهای خود باقی مانده اند و این عزم و توجه بیشتر مسئولین رامی طلبد .

 

 جشنواره عسل ورزقان برگزار شد


معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت : آذربایجان شرقی با تولید ۸ هزارتن عسل رتبه دوم کشوری را از آن خود ساخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان ، مهندس غفور عبدالهی در اولین جشنواره زنبور عسل در چیچکلوی ورزقان با اشاره به مراتع سرسبز ارسباران و ظرفیت بالای استان برای کسب رتبه اول در تولید عسل گفت : استان آذربایجان شرقی با ۶۰۶۸۹۴ کلنی کندوی مدرن و۲۳۷۷۰۰ کلنی کندوی بومی بطور متوسط ۶/۱۱ کیلو از هرکندوی مدرن و ۷/۳ کلیو از هرکندوی بوی طبق آخرین سرشماری انجام گرفته با ۱۰۷۷ بهره بردار عسل تولید می کند

وی با اشاره به ساماندهی بهبود وضعیت معیشتی زنبورداران افزود : زنبورداران برای پرداخت حق بیمه می توانند ۱۷ درصد آنرا پرداخت نموده و ۱۰ درصد بقیه نیز توسط دولت پرداخت خواهدشد.

مهندس عبدالهی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی پتانسیل و توانمندیهای استان برای پرورش زنبورعسل و فرآورده های آن ذکر کرد و گفت : آذربایجان شرقی از نظر تعداد ۱۰۷۷ نفر بهره بردار و ۸۴۴۵۹۴ کلنی کندو ۹/۱۶درصد رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده و در تولید عسل شهرستانهای ورزقان با ۴۳۳۵۰ کلنی کندو و تولید نزدیک به ۹۰۰ تن عسل رتبه پنجم و از نظر میانگین تولید عسل در واحد کندو رتبه دوم را در استان به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی استان با اشاره به مناطق سرسبز ارسباران و قره داغ به فعالیت زنبورداری و تولید عسل در این مناطق تاکید کرد و گفت : با توجه به شرایط آب و هوایی آذربایجان شرقی ظرفیت های لازم را برای کسب رتبه نخست تولید عسل درکشور را دارامی باشد.

وی سرمایه گذاری در بخش عسل ، شهرستان ورزقان را مناسب برای صنایع تبدیلی وبسته بندی ذکر کرد و خاطر نشان ساخت : منطقه ارسباران از توانمندی بالایی برای رشد و گسترش بخش دام بویژه صنعت زنبورداری برخوردار بوده و با توجه به وجود دشتهای گسترده و باغ گل و آب وهوای مناسب در این شهرستان و نیز مهاجر پذیر بودن زنبورداران از سایر شهرستانها و استانهای همجوار سابقه دیرینه ای در این صنعت  دارد.

 

 

    عسل تقلبی وارد بازار شد
عفت رئیسی سرحدی وجود عسل تقلبی، صنعتی و دست ساز در بازار را عاملی برای کاهش قیمت عسل دانست و افزود: متاسفانه به دلیل ضعف سیستم نظارتی، عسلهای دست ساز به راحتی وارد بازار شده و باعث صدمه زیادی به این صنف می شود.

وی با هشدار بر وجود این مشکل، گفت : برای مبارزه با ورود عسلهای دست ساز به بازار باید بخشی از سیستم نظارتی به تشکلها واگذار شود.

رئیسی سرحدی قیمت عسلهای صنعتی را به ازای هر کیلوگرم ۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: عسلهای طبیعی باید حداقل به قیمت ۹ هزار تومان به فروش برسد تا زنبوردار متضرر نشود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشوردر ادامه از فروپاشی کندوها در سطح زنبورستانها دراین دوره نیز خبر داد و گفت: عارضه ccd همچنان در حال لطمه زدن به این صنعت است و این عارضه سبب کاهش بیش از ۳۰ درصدی تولید در سالجاری شده است.

رئیسی سرحدی، گسترش عارضه ccd در سطح ۷۰ درصد زنبورستانهای کشور را از معضلات این صنعت دانست و یاد آور شد: این عارضه از سال ۸۶ در کندوها شایع شد. در سالجاری به دلیل بارندگی مناسب، گرده و شهد کافی در عرصه های طبیعی وجود داشت. در نتیجه در فصل بهار که زنبورهای بالغ با نسل جدید جایگزین می شدند میزان تلفات ناشی از این عارضه کاهش یافت.

وی در عین حال گفت: اما با نزدیک شدن به فصل پاییز و کاهش میزان شهد، متاسفانه شاهد افزایش فروپاشی کندوها می باشیم .

بر اساس اعلام فائو چهار عامل آب، خاک، کود و گرده افشانی تامین کننده امنیت غذایی در یک کشور هستند.

به گفته این مسئول، آیا باید به غیر از اینکه تولید عسل دچار خدشه شود و هیچ اقدامی صورت نگیرد، سایر خدمات زنبور عسل که شامل گرده افشانی است و کمک به حفظ محیط زیست می باشد نادیده گرفته شود و منتظر عواقب بعدی این بی توجهی باشیم ؟

رئیسی سرحدی با اشاره به عدم پیگیری به وضع زنبورستانها، گفت: متاسفانه با وجود تلاش فراوان اتحادیه و ارسال نامه به معاونت راهبردی ریاست جمهوری توسط وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۳ ماه است که این نامه متوقف شده و هیچ پاسخی به اتحادیه زنبورداران ارسال نشده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت زنبورداری، گفت: متاسفانه زنبورداران ردیف بودجه ندارند و علیرغم تلاش اتحادیه برای بخشودگی بیمه ای، به دلیل تاثیر مثبت فعالین این صنف در امنیت غذایی کشور، تا کنون موفق به ایجاد تسیهلات مناسب برای زنبورداران نشده ایم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران میزان کندوهای موجود در کشور را ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد اعلام کرد و گفت: در سال گذشته برداشت و تولید عسل به طور متوسط از هر کندو ۸ تا ۱۰ کیلوگرم عسل برداشت شد اما در سالجاری به دلیل گسترش عارضه ccd میزان تولید عسل کاهش یافت به نحوی که در استانهای چهار محال و بختیاری واصفهان ، کهکیلویه و بویراحمد بر اساس اطلاعات ارسال شده، میزان برداشت در کندوها کمتر از ۲ کیلوگرم و در برخی موارد صفر بوده است

 عسل تقلبی ایران در دام پلیس ترکیه
یک شبکه ترکیه ای اعلام کرد که یک کامیون حامل عسل تقلبی در دام پلیس ترکیه افتاده این کامیون که شب هنگام عازم استانبول بود در شهر چورم در دام پلیس ایست بازرسی افتاد بار این کامیون عسل بود که پس از بازرسی های ویژه معلوم شد که این بار عسل تقلبی دست ساز می باشد که از طریق ایران به استان وان ارسال شده و قاچاقچیان قصد داشتند که این محموله را با استانبول برده و پس از بسته بندی بنام عسل طبیعی بفروشند فرماندار چوروم در گفتگو با خبرنگاران اعلام داشت که این بزرگترین کشف ایست بازرسی این شهر بوده و که ارزش ان حدود ۳۰۰ میلیون تومان به وجه رایج کشورمان می باشد این محموله تحول اداره بهداشت این شهر شد

جدیدترین تحقیقات دانشمندان نشان می­دهد که زنبورهای عسل بیش از گرده افشانی برای گیاهان اهمیت دارند.

 به گزارش ایانا از نشریه ساینس دیلی، محققان دانشگاه ورزبورگ آلمان در تحقیق خود تعدادی گیاه فلفل شیرین امریکایی را به دو گروه تقسیم کردند. گروهی را زیر پوششی با تعدادی زنبور و لیسه حشرات و گروهی را زیر پوششی با فقط لیسه حشرات قرار دادند. آسیب وارده به برگهای این گیاه در گروه اول در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کمتر از گروه دوم بود.

یکی از این محققان در این زمینه گفت: یافته­های ما نشان می­دهد که چرخیدن زنبورهای عسل به دور گیاهان، فواید غیر منتظره­ای دارد. آنها نه تنها گرده گلها را جابه­جا می­کنند، بلکه سبب محافظت گیاهان در برابر حشرات گیاهخوار نیز می­شوند.

به نظر این محققان، بدن بسیاری از این حشرات گیاهخوار از پرزهای حساس و ظریفی پوشیده شده است که آنها را قادر می­سازد لرزش هوا و از جمله صدای نزدیک شدن زنبورهای عسل یا شکارگرهای دیگر را متوجه شوند. بنابراین با شنیدن این صدا یا خود را از گیاه به زیر می­اندازند یا حرکت خود را متوقف می‌سازند.

در صورتی که این حشرات به طور مداوم در معرض صدای وز وز زنبوران باشند (مثل اطراف درختان غرق در شکوفه) تغذیه­شان کمتر خواهد شد.

محققان این یافته­ها را آغازی برای یک روش کاملاً جدید مهار آفات می­دانند.

مترجم: سیدمحسن سنجری

منبع:خبرگزاری کشاورزی ایران

 

تحقق نیافتن رشد میانگین تولید عسل
تحقق نیافتن رشد میانگین تولید عسل در برنامه چهارم توسعه
رئیس انجمن زنبور عسل گفت: بر اساس برنامه چهارم میانگین تولید عسل از ۱۲ کیلو گرم باید به ۱۴ کیلوگرم می رسید که در این قسمت اهداف محقق نشده است.
دکتر غلامحسین طهماسبی رئیس انجمن زنبور عسل در نخستین جشنواره ملی و علمی – ترویجی عسل و سلامت جامعه که در کرج برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: پس از انقلاب تعدادی کلنی های مدرن در ایران افزایش قابل توجهی داشته است. تعداد کلنی های مدرن از ۸۵۰ هزار کلنی در سال ۵۶ به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار کلنی در حال حاضر رسیده است.
طهماسبی گفت: در مقابل تعداد کلنی های بومی افزایش قابل توجهی نداشته زیرا وزارت جهاد سازندگی پیشین برنامه تبدیل کلنی های سنتی را در دستور کار خود قرار داده بود.
وی تعداد کلنی های بومی در ایران را بیش از ۳۵۰ هزار کلنی اعلام کرد.
رئیس انجمن زنبور عسل به تشریح وضعیت تولید عسل در ایران طی دهه ۷۰ و ۸۰ پرداخت و تصریح کرد: روند تولید عسل طی دهه های گفته شده صعودی و همواره رو به افزایش بود اما در سال های پایانی دهه ۸۰ به دلیل وابستگی صنعت زنبور داری به شرایط اقلیمی نوساناتی در تولید ایجاد شد.
وی اضافه کرد: مصرف سرانه عسل در دنیا ۲۳۵ گرم در سال است که این میزان برای ایرانیان در سال ۸۸، ۶۰۵ گرم بوده است. سرانه مصرف عسل در ایران در سال ۸۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به ۶۰۰ گرم رسید که این رقم نسبت به کشورهای پیشرفته که سرانه ای بیش از ۱ کیلوگرم دارند چندان مطلوب نیست.
وی تاکید کرد: حرکت به سمت تدوین استانداردها و استاندارد سازی عسل می تواند در افزایش مصرف سرانه جامعه نقش اصلی ایفا کند.
طهماسبی صادرات ایران طی سال های ۷۷ تا ۷۹ را مطلوب توصیف کرد و گفت: در این سال ها نزدیک به ۵ هزار تن عسل از ایران صادر شد اما پس از آن صادرات روندی نزولی یافت و در سال ۸۹ فقط بیش از ۲ هزار تن عسل از ایران صادر شد.
رئیس انجمن زنبور عسل اذعان داشت: در این بخش متاسفانه اهداف پیش بینی شده در برنامه چهارم محقق نشد زیرا بر اساس این برنامه قرار بود در سال پایانی میزان صادرات عسل ایران به ۳۰۰۰ هزار تن برسد. کیفیت بسته بندی و بازار یابی نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در صادرات عسل خواهد داشت.
وی میزان تولید عسل پیش از شروع برنامه چهارم را ۲۸ هزار تن اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه قرار بود میزان تولید در سال پایانی برنامه چهارم به ۳۹ هزار تن برسد که خوشبختانه در سال ۸۸، ۴۶ هزار تن عسل در ایران تولید شد و از این لحاظ اندکی از برنامه جلوتر هستیم.
وی تولید ملکه طبق برنامه چهارم را محقق شده دانست و گفت: قرار بود میزان تولید ملکه از ۵ هزار به ۱۰۰ هزار فروند برسد که با برنامه های وسیع اجرا شده در این زمینه از جمله طرح اصلاح نژاد زنبور عسل که در موسسه تحقیقات علوم دامی به صورت گسترده پیگیری شد به اهداف دست یافته و پیشرفت های خوبی داشتیم.
رئیس انجمن زنبور عسل وضعیت صنعت زنبور داری ایران در مقایسه با دنیا از نظر تعداد کلنی های زنبور عسل را چنین تشریح کرد.
وی اذعان داشت: ۶۵ میلیون کلنی زنبور عسل در جهان وجود دارد که این رقم در ایران طی سال ۸۹ به ۵ میلیون و ۱۱۰ هزار کلنی می رسد .
طهماسبی افزود: ۵٫۳۵ درصد از کلنی های زنبور عسل دنیا در ایران وجود دارد.
وی میزان تولید عسل ایران بر اساس آخرین آمار متعلق به سال ۸۹ را بیش از ۴۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: در مقایسه با ۱ میلیون و ۵۳۵ هزار تن عسل تولیدی در دنیا ۳٫۰۲ درصد از تولید کل دنیا به ایران اختصاص دارد.
رئیس انجمن زنبور عسل اذعان داشت: ایران به لحاظ تعداد کلنی ها بین ۱۰ کشور دنیا است اما از نظر میانگین تولید در بین ۷۰ کشور عسل دنیا قرار دارد بنابراین از نظر بهبود متوسط تولید باید برنامه های مدونی در ایران تدوین شود.
وی ادامه داد: متوسط تولید در دنیا ۲۰ کیلوگرم بوده و در کشورهای پیشرفته حدود ۶۰ کیلوگرم به ازای هر کلنی است اما متوسط تولید در ایران طی سال های گذشته ۱۳ کیلوگرم به ازای هر کلنی بود اما در سال ۸۹ این رقم به نزدیک ۱۱ کیلوگرم رسید.
طهماسبی بودجه صرف شده برای تحقیقات در زمینه نبور عسل و رفع مشکلات این صنعت را کافی نداست و اظهار امیدواری کرد: اصلاح روند بودجه تحقیقات در برنامه های آتی مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی جایگاه مناسب زنبور عسل در بخش اجرایی را یکی دیگر از مشکلات این صنعت دانست و افزود: کنار هم قرار گرفتن زنبور عسل و طیور با دامنه مشکلات وسیع در یک زیر مجموعه از معاونت امور دام سبب تحت شعاع قرارگرفتن زنبور عسل بوده و همواره تفکیک جایگاه زنبور عسل در معاونت امور دام در بیانیه های پایانی تمامی همایش ها مورد تاکید قرار گرفته است.
رئیس انجمن زنبور عسل آشفتگی بازار عسل را یکی دیگر از معضلات این بخش دانست و گفت: از آنجا که تشخیص عسل طبیعی از غیرطبیعی کار بسیار دشواری است در مصرف سرانه جامعه بسیار تاثیر گذار بوده است.
طهماسبی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را عامل موثری در صنعت زنبور داری اعلام کرد و گفت: زنبور داران برای تولید نیاز به کوچ دارند و افزایش بهای حامل های انرژی لزوم توجه مسئولان به این قشر را بیش از پیش روشن کرده است و به طور حتم در دولت این مهم پیگیری خواهد شد.
رئیس انجمن زنبور عسل واردات بی رویه عسل به ایران را یکی از مشکلات مهم این صنعت دانست و تاکید کرد: در شرایطی که عسل با کیفیت بسیار نامطلوب وارد ایران می شود تولید کنندگان اصلی زیان خواهند کرد.
وی اظهار داشت: ۹۰ برابر ارزش تولید عسل به دلیل گرده افشانی در بحث دستیابی به خودکفایی محصولات کشاورزی موثر است

کشف ۱۰ تن عسل تقلبی از واحدهای مختلف فروش دراردبیل
رئیس مرکز بهداشت محیط شهرستان اردبیل از کشف ۱۰ تن عسل تقلبی از واحدهای مختلف فروش دراردبیل خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت بابایی در نشست با بازرسان بهداشت محیط اردبیل از معدوم شدن بیش از ۵۰ تن مواد غذایی فاسد وتاریخ گذشته در ماه‌های گذشته خبر داد و افزود: با هوشیاری و مراقبت مأموران بازرسی بهداشت محیط و همچنین دستگاه‌های انتظامی و قضایی افراد مجرم در این زمینه دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند تا هیچکس جرأت نکند با سلامت مردم بازی کند.
وی افزود:‌ ۴۰ تن از این مواد غذایی شامل نوشیدنی‌ها و برخی مواد غذایی زود فاسد شدنی بوده و ۱۰ تن دیگر نیز عسل تقلبی بود که از واحدهای مختلف فروش عسل جمع‌آوری شده و با حکم قضایی افراد خاطی نیز به سزای اعمال غیرقانونی خود می‌رسند.
بابایی خاطرنشان کرد: در بازرسی‌هایی که همچنان در اولویت بازرسان مرکز بهداشت به شکل روزانه و شبانه قرار دارد، سعی داریم از پخت و پزهای غیربهداشتی در رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی جلوگیری شده و از عموم مردم نیز انتظار داریم در اولین فرصت خاطیان در این زمینه را به مراکز بهداشتی، درمانی معرفی کرده تا برخورد جدی با آنها صورت گیرد.
درادامه صابری، فرماندهی انتظامی شهرستان نمین نیز از کشف بیش از سه تن تخم مرغ فاقد پروانه بهداشتی خبر داد و گفت: این محموله که در یک کامیون جاسازی شده بود با هوشیاری مأموران قبل از ورود به بازار مصرف کشف و جمع‌آوری شد.
صابری افزود: مأموران با کشف این محموله غیرقانونی و قاچاق در روستای سلواط سعی کردند از توزیع و حمل آن به سایر مناطق جلوگیری کنند که حامل این سه تن تخم مرغ فاقد مجوز پروانه بهداشتی مدعی شد در حال انتقال این بار به مقصد اصفهان بوده است.
وی بیان کرد: براساس حکم قضایی و با حضور مسئولان دامپزشکی و شبکه بهداشت تخم مرغ‌های کشف شده امحا و از چرخه مصرف خارج شد.

.

تسهیلات حمایتی دولت به زنبورداران
رئیس گروه امور تولیدات زنبورعسل وزارت جهادکشاورزی از پرداخت تسهیلات حمایتی به زنبورداران خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاددان- .
رئیس گروه امور تولیدات زنبورعسل وزارت جهادکشاورزی گفت: پرداخت ۵۰ میلیارد تومان برای خرید ۲۵۰ کامیون کشنده کندوها ، اعطای ۱۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی با نرخ هفت درصد برا ی توسعه طرحهای زنبورداری و ۱۵ میلیارد تومان کمک به صندوق توسعه زنبورداران ازمحل هدفمندی یارانه ها از جمله حمایت های دولت از زنبورداران است .
ماشاءالله جمشیدی افزود: جذب این اعتبارات منوط به ارائه طرحهای توسعه ای زنبورداری از سوی زنبورداران است.
وی افزود: ایجاد تشکل گرده افشانی در استانها و اتحادیه های تعاونی تولید زیر نظر استانداران ازجمله گامهای موثر وجدید برای توسعه صنعت زنبورداری کشور است که با اعطای تسهیلات جدید اجرای برنامه های مهم و موثر تسهیل می شود.
رئیس گروه امور تولیدات زنبورعسل وزارت جهادکشاورزی بااشاره به اینکه ایران رتبه چهارم را در تعداد کلنی و رتبه هشتم را در میزان تولید عسل در دنیا دارد گفت: تنوع گونه های گیاهی مهمترین علت عسل مطلوب در کشور است.

واردات فله‌ی ” ملکه‌ی زنبور عسل “
تولید کننده‌ی عسل گفت: ملکه‌ی زنبور عسل وارداتی در هیچ مکانی قرنطینه نمی‌شود و به صورت فله‌ی وارد کشور می‌شود.
اصغر سلگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، افزود: واردات ملکه‌ی زنبور ضمن آسیب به صنعت زنبود داری کشور، به علت واردات غیر بهداشتی بیماری‌های هم بهمراه داشته است.
وی تصریح کرد: علاوه بر عسل و ملکه‌ی زنبور، ابزار آلات و مواد وابسته به زنبور داری، ژل رویال و گرده گل اقلام وارداتی به کشود هستند.
تولید کننده‌ی عسل گفت: صنعت زنبور داری نیازی به وابستگی به بیگانگان را ندارد و با حمایت و دادن تسهیلات از طرف دولت، دیگر شاهد ضرر و زیان به تولید کنندگان نیستیم.
اصغر سلگی یکی از علل واردات عسل را ضعف زیر ساخت‌های صنعت زنبود داری و صنایع بسته بندی این محصول دانست.
وی تصریح کرد: عسل ایرانی توانسته رضایت مشتریان را از کشورهای نظیر عربستان، حوزه خلیج فارس و ترکیه را جلب و حتی نظر دیگر کشورها هم به خود معطوف کند.

پشتیبانی آنلاین واتساپ